חוף יום

כל מה שצריך לדעת על תו נכה

כללי קבלת תו נכה

סביר להניח שחלק גדול מכם ישאל את עצמו עכשיו, מה כבר צריך לדעת? זה די ברור. נכים מקבלים תו חניה מיוחד שמקנה להם זכות לחנות בחניות מיוחדות לנכים הנמצאות במקומות אסטרטגיים ונוחים. ובכן, חשוב לדעת שזה קצת יותר מורכב מזה.

מי הם המוגדרים נכים? מי בדיוק זכאי לתו נכה? מה תוקפו של התו והאם צריך לחדש אותו? האם רק לנכים מותר להשתמש בתו הזה? יש הרבה שאלות שטוב להבהיר את התשובה עליהן למען הסדר הציבורי הטוב ולמען אנשים שזכאים להטבות שהתו הזה מעניק.

אז קודם כל בואו נגדיר מי זכאי לקבל תו נכה. על פי החוק הרשמי והמדויק אלה הם תנאי הזכאות:

  1. אדם שרופא ממשלתי או רופא מוסמך ראשי שנתמנה בהתאם לתקנה 2 (א) לתקנות הנכים (טיפול רפואי), התשי"ד – 1954, או רופא מוסמך ראשי שנתמנה בהתאם לתקנה 2 (א) לתקנות נכי המלחמה בנאצים (טיפול רפואי) , התשי"ד – 1955, אשר אישר לגביו בכתב אחת משתי אלה:

א. שהוא נכה הזקוק לרכב כאמצעי תנועה בגלל רגליו הנכות

ב. שדרגת נכותו מגיעה ל-60% לפחות ותנועתו בדרכים בלי הרכב האמור עלולה לערער את מצב בריאותו

  1. "עיוור" – מי שהוא נזקק מחמת עיוורון כאמור בתקנה 4 לתקנות שירותי הסעד (מבחני נזקקות), התש"ל – 1970
  2.       אדם שרופא מוסמך קבע שהוא מוגבל בהליכה וזקוק לכסא גלגלים לנכה

כדלהלן:

  •         נכה משרד הביטחון
  •         בעל תעודת עיוור – משרד העבודה
  •         מוגבלי ניידות בכל הגילאים
  •         משרד האוצר – אגף השיקום
  •         ביטוח לאומי – נפגעי איבה

חשוב להדגיש כי בהמשך לסעיף 1ב, זכאים לקבל תו נכה גם אנשים הסובלים ממחלות כמו סרטן, פרקינסון, אלצהיימר, אוטיזם, מחלות נפש ואף קשישים שתנועתם מוגבלת. לפיכך, אם אתם רואים אדם שמחנה את רכבו בחניית נכים אך אינו נעזר בהכרח בכסא גלגלים או קביים, אין פירושו של הדבר שהאדם מחנה שם לא כחוק.

קבלת תו נכה נבחנת בקפידה מרובה על ידי משרד התחבורה והוא ניתן רק לאלה הזכאים שעמדו בכל התנאים האמורים על פי חוק. בנוסף, גם מלוויהם או מטפליהם ולעתים בני משפחה או חברים קרובים של הזכאים לתו נכה, יהיו רשאים להשתמש ברכב הרשום במקרים מסוימים.

לגבי תוקפו של תו הנכה, כיום יש תקנה חדשה והתו נחשב לתג אישי. כלומר, התקנה מאפשרת את המעבר משיוך התו למספר רכב, אל שיוכו לאדם עצמו. היתרונות הנובעים מתקנה זו, הם בעיקר בחידוש והארכת התו. למעשה, התג בעצם מבטל את הצורך להאריך או לחדש משום שהתג הוא אישי ולא מוגבל ונמצא על האדם עצמו.

עדיין יש צורך לסמן את הרכב בתו נכה על מנת שידעו שהוא כזה, אך בשונה מבעבר, עדכון פרטי רכב נכה או רכב חדש של נכה, פשוט מוזן אלקטרונית למאגר וגם לפקחי החניה ישנה גישה דיגיטלית מהירה על מנת להצליב את הנתונים ולוודא שהרכב נמצא במאגר. עניין זה חוסך לבעלי התו חודשים של המתנה ובירוקרטיה עד לקבלת התג העדכני שלהם בדואר. אותו דבר נהוג גם במידה שבבעלות הנכה יש 2 רכבים, הפרוצדורה זהה ויש פשוט להזינם למערכת בהגעה אחת למשרד.

יובל וסרברגר בר הוא עורך דין המתמחה בטיפול בבקשות לקבלת תו חניה לנכה עבור מבוגרים בגיל העמידה ואנשים צעירים הסובלים ממגוון בעיות רפואיות.

*אין האמור באתר להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, השימוש באתר ותכניו היא באחריות המשתמש/הגולש בלבד.

כתיבת תגובה